+32 478 633 990 (Dave NL)
+32 495 792 200 (FR)



Noordkriekenlaan 14
2960 St.Job (Brecht)


BE21 8601 1095 0703
BIC SPAABE22

Daro motorshop

Nieuws

Banden / info

Vanaf 2016 staan wij rechtstreeks in contact met Pirelli Belgium ! Zo kunnen wij een beter service geven en garant staan voor altijd vers rubber ! Zo staat nu al reeds de nieuwste Pirelli Rosso III op onze site , de allernieuwste ontwikkeling om grip en levensduur te garanderen en kan vanaf heden geleverd worden !

 Test Metzeler Sportec M7 RR
Metzeler

Geef toe, maar weinigen vinden het fijn in de regen te rijden. De meerderheid houdt de hemel in het oog om dreigende onweerswolken te omzeilen. Maar voor deze die toch door de regenbui willen trotseren - of geen kant meer opkunnen - hebben we een set Metzeler Sportec M7 RR op de motor gemonteerd en een regenpak aangetrokken. De test in Spanje – of all places - werd zowel op de openbare weg gereden als op afgesloten omloop.

Zowat een jaar geleden vernieuwde Metzeler de Interact M5 naar een meer sportieve band die alle eigenschappen van voorgaande nog moet verbeteren. Zowel de compound, profiel als karkas kregen een upgrade. Uitgangspositie van de R&D afdeling van Metzeler om de M7 RR een definitief karakter te geven was een verbeterde rijeigenschap in alle omstandigheden te geven en tevens een langere levensduur, iets wat trouwens iedere bandenfabrikant beoogt. De band is nu volgepropt met 100% silica wat hem minder gevoelig maakt voor temperatuurverschillen en natte of droge omstandigheden. Ook de groeven zijn zo ontworpen dat ze een goede waterfavoer verzekeren in de eerste en de middensectie van de band. Vooral in de middensectie zijn de groeven vrij breed en versmallen terug naar de rand van de band toe. Het design van de groeven moet meehelpen de grip te verzekeren bij acceleratie in zowel natte als droge omstandigheden.
Het karkas doet ook zijn duit in het zakje. De 0° staaldraadband die bovenop het textiel ligt blijft behouden maar het textiel heeft een wijziging ondergaan die een grotere stijfheid van de band teweeg brengt. De diameter is ook groter gemaakt waardoor er onder hellingshoek een groter contactvlak is dan bij de interact M5.

De voorband is gemaakt uit een en hetzelfde compound over de ganse breedte van de band. De achterband kreeg een bicompound, dat wil zeggen dat 20% van de bandbreedte, gepositioneerd op het middenloopvlak, voorzien is van een rubbersoort die een langere levensduur moet garanderen, de overige 80% bedekt de zijloopvlakken en is meer gericht naar grip.
Plaats van onze test was de streek van Almeria in zuid Spanje en het circuit van Almeria. De temperatuur schommelde rond de 6 à 7 graden Celsius. Dit zijn niet echt aangename omstandigheden voor een motortripje maar wel voor onze ultieme regentest. De rit van het hotel naar het circuit was een eerste kennismaking met band. Bij het vertrek is enkele malen de rem knijpen steeds een gevoel van vertrouwen zoeken, tevens kan je de band iets sneller op temperatuur brengen. Zelfs na een 20tal km op een toch vlot tempo blijkt de band nog niet op bedrijfstemperatuur te zijn maar niet tegenstaande dat, groeide het vertrouwen en de hellingshoek in de bochten met de kilometer. De knie tegen de grond schuren of tot op het randje van de band kantelen konden we niet, maar de band deed het naar onze mogelijkheden goed. Als eerste onderdeel van het volledige schokbrekersysteem doet hij het zelfs uitermate goed, kleine oneffenheden, barsten in de weg en dergelijke voel je nog amper. Dat is vooral belangrijk wanneer je een goede werking van het ABS systeem wil hebben. Rem je te hard waardoor er een slip ontstaat dan zal het ABS ervoor zorgen dat het wiel blijft draaien en de band terug grip krijgt, echter wanneer de remdruk die je maakt met de remhendel niet een weinig afneemt, is het een aan/af van het ABS en eigenlijk nog weinig of geen vertraging meer. En hier komt de goede eigenschap van de band dan weer om dit fenomeen af te zwakken zodat je alsnog de snelheid kan verminderen en de goede lijn aansnijden in de bocht.

Als circuitband zal hij de echte racebanden niet kunnen evenaren en dat is ook niet de bedoeling van Metzeler. Wel kan je met die band gerust een circuitdagje gaan rijden en zelfs al kunnen Frank De Boosere noch wij het weer juist voorspellen, met de Metzeler sportec M7 RR hoef je nog niet in te pakken bij de eerste regendruppel. Net zoals op de openbare weg moet je ook op nat circuit een tandje terugschakelen maar op geen enkel moment kon de band het vertrouwen schenden. Op twee plaatsen op het circuit, waar er reparaties aan het wegdek waren uitgevoerd, voelden we echter wel even beweging. Niet dat het ons hart een slag deed overslaan maar het was toch iets waar de band door gebrek aan voldoende bedrijfstemperatuur en het te plots veranderen van wegoppervlak geen antwoord op had. Algemeen kunnen we zeggen dat Metzeler een band heeft ontwikkeld waarmee je in veel verschillende omstandigheden en in verschillende seizoenen kunt genieten van sportief motorrijden. Mooi werk.

De Metzeler Sportec M7 RR is verkrijgbaar in de afmetingen 110/70 ZR 17 tot 120/70 ZR 17 voor voorbanden en van 150/60 ZR 17 tot 200/ 55 ZR 17.

Bekijk alle foto's van de Metzeler Sportec M7 RR

 

bridgestone-nieuws